ankanspekulerar

Alla inlägg under juli 2011

Av Anki Käll - 2 juli 2011 21:45

Ja, då var det dags för den efterlängtade semestern. När jag tänker efter har faktiskt tre dagar redan passerat. Oj, bara 27 dagar kvar!

Läs, semesterstress...  


Semesterplanerna har hittills landat på dagsutflykter så som tex Grönan, bad o en dag till Leksand sommarland för att satsa allt på höstens två efterlängtade Turkietveckor.


Liseberg klarade vi av tillsammans med "småkusinerna" redan under midsommarhelgen, så det kan vi med gott samvete gladeligen bocka av.

Kvar att bocka av är då Grönan (ungarna ser gärna favorit i repris, vi vuxna gör allt för att undkomma).


Idag fick jag dock ett infall. Såg plötsligt fram emot att packa en knökfull kombi med hund, make o två tonårsdöttrar och bege oss ut i naturen. Ja, erkänner att jag är lite orolig själv för min hälsostatus. Att lämna civilisationen som vi annars befinner oss i och bege oss ut i okända strövområden är inte direkt vad man annars förknippar med mig, men ingen regel utan undantag!

Så i mitten av juli lastar vi hela familjen o beger oss till mina gamla hemtrakter "Sälenfjällen" för några dagars aktiv avkoppling   .

Som tur är finns både internet, upplevelsebad, bastu o TV om fjällvandring inte motsvarar förväntningarna!

 


Grönan lär man väl inte undkomma, så det är bara att rusta sig med sköna skor, sittunderlag, fet plånbok, flera böcker och en stor dos uthållighet för att sitta på en parkbänk i 8-10 timmar o se ungarna slängas hit o dit i fart o fläkt.

Ungarna vill ha med kompisar för att det blir roligare så. Undrar om det egentligen inte borde vara den vuxne som har något trevligt sällskap med för att uthärda tristessen??!


Övriga semesterplaner är att fixa lite med hus o trädgård. Ser dock detta mest som nödvändigt ont. Önskar ibland litet o välstädat hus med lagom trädgård (kanske med gräsklipparrobot som gör jobbet när vi andra sover) och massor av sköna altaner i alla väderstreck (har i och för sig 4 st i olika väderstreck redan, saknar dock en inglasad, en sådan som maken brukar benämna som "pensionärskuvös") och bara fina trädgårdsgångar med välplanerade stenpartier, vackra växter, och underbara rabatter med årstidsblomning.


Idag har jag ett JÄTTEstort hus, inte ett dugg välstädat, gräsmatta som behöver slås med lie, rabatter som jag inte lyckas identifiera om det är ogräs eller vackra årstidsblommor i, trädgårdsgångar med gröna växter i som pressar sig upp mellan de anlagda stenpartierna (tror att dessa ses som ogräs mer en vackra växter...?) och en JÄTTE stor gräsmatta och med detta en JÄTTEstor tomt. Men jag är oerhört tacksam och lycklig, och det är väl ändå det som räknas.


För mycket tid, energi och känslor slösas på det yttre. Värme, kärlek och det som ger oss alla energi finns innanför. Ibland är det nyttigt att påminna sig om att det viktiga är det som finns innanför, fasaden är bara till för andra.


Vad spelar väl lite ogräs i rabatten egentligen för roll? Och för vem spelar det egentligen någon roll, för dig själv eller för grannen? Är du säker på att det är för Din skull du rensar rabatten, så är det OK. Gör du det för grannen, så föreslår jag att du skiter i det. Så tänker jag i alla fall använda min efterlängtade semester. Dessa dagar är mina, intjänade av mig under hela året inte av grannen, så därför är valet mitt vad dem ska användas till.

Hur använder du dina dagar? 




Ovido - Quiz & Flashcards